Hoe kies je een advocaat?

Je hebt goedkope en dure advocaten. Maar daar zit u niet op te wachten. U wilt een oplossing van uw probleem of juiste informatie. En daarbij wilt u een advocaat, die betrokken is bij uw probleem en zich daar volledig voor in zet. Inzet is dan belangrijker dan een hoog of laag tarief. Maar u wilt uiteraard de kosten wel in de hand houden.

Wat mag u verwachten van uw advocaat?

In de eerste plaats bereikbaar zijn. Ook telefonisch. Het mag niet zo zijn dat u met vragen rond loopt, waarop u dringend een antwoord nodig hebt, maar uw advocaat is niet bereikbaar.

Betrokkenheid?

U mag van uw advocaat verwachten dat hij zich betrokken voelt bij uw zaak. Daarom moet uw advocaat iemand zijn, die bereid is het initiatief te nemen. En die eerst met u de zaak doorspreekt en dan aangeeft wat hij gaat doen. Zodat u op de hoogte bent. Zodat u weet wat er gaat gebeuren.

Inzet?

Inzet en betrokkenheid gaan met elkaar samen. Maar u mag van uw advocaat verwachten dat hij in redelijk snelle tijd tot resultaten komt. Vermijd advocaten, die u eindeloos laten wachten! Vaak hebben deze advocaten hun kantoor niet goed georganiseerd. Gevolg is dat ze zonder systeem hun werk doen. En daarbij "vergeten" ze nog wel eens een zaak. Misschien wel uw zaak.

Kwaliteit?

Van groot belang is dat uw advocaat goed ingevoerd is in uw probleem. Hebt u een arbeidsprobleem, zoek dan een advocaat of jurist, die regelmatig arbeidszaken doen. Hebt u een conflict met de buren? Neem dan een advocaat, die dat vaker gedaan heeft.

Ervaring?

Vermijd advocaten voor wie uw probleem de eerste keer is: u fungeert als proefkonijn en de advocaat leert van uw zaak, maar misschien wel ten koste van u.

Samenvatting:

U selecteert uw advocaat dus op betrokkenheid, inzet, telefonische bereikbaarheid, kwaliteit en ervaring. Dit doet u in de praktijk door dit bij anderen na te vragen. Op onze overleg site kan dat. De vragen, die u moet stellen, zijn: 

  • Heeft deze advocaat dit soort zaken vaker gedaan?
  • Is er iets bekend over zijn resultaten?
  • Geeft hij/zij eerst uitleg over wat hij gaat doen?
  • Is hij/zij telefonisch voldoende bereikbaar?
  • Pakt hij/zij de zaken voortvarend aan?
  • Houdt hij/zij u steeds op de hoogte?

Deze vragen moet u ten minste aan twee verschillende mensen stellen. Daarna vergelijkt u de antwoorden met elkaar. Het mag niet zo zijn dat die antwoorden tegenstrijdig zijn. Dan moet u nog eens bij een ander navragen. Als u dezelfde antwoorden krijgt, weet u redelijk zeker dat het klopt. Daarna kunt u conclusies trekken.

Pas als u deze vragen beantwoord hebt, gaat u naar het tarief kijken. En u kijkt of deze advocaat bereid is een prijsafspraak te maken.