Zij zijn een onmisbare schakel in het contact met de advocaat. Veel advocaten zijn moeilijk bereikbaar. Dat is logisch, want de advocatuur is een hectisch vak met voortdurend onverwachte gebeurtenissen en zaken. Dat maakt dat de advocaat erg moeilijk bereikbaar is. Daar moet u begrip voor hebben.

Maar zijn secretaresse/telefoniste moet het contact voor u kunnen regelen. Vraag haar wanneer hij/zij wel bereikbaar is. Leg dat tijdstip vast en bel precies op de afgesproken tijd terug. Is hij/zij dan nog niet bereikbaar, maak dan een nieuwe afspraak en bel weer op tijd terug. Komt het contact dan nog niet tot stand, dan ben ik bang dat deze advocaat een verkeerde keus. Tenzij hij/zij zelf eerder even terug belt; dan niet natuurlijk.

Bij het eerste telefonische contact met een advocatenkantoor is de secretaresse /telefoniste uitnemend geschikt om voor belangrijke vragen te beantwoorden. Want u kunt vragen welke advocaat van haar kantoor uw soort zaak "doet". En hoelang hij/zij al aan het kantoor verbonden is. En of hij/zij een stagiaire is, of niet. Nuttige informatie, die u helpt bij het maken van uw keuze. Een keuze, die voor u van groot belang is.