Stelt u zich eens voor dat u een tv koopt in de winkel. U heeft lang getwijfeld maar u besluit toch om te kiezen voor dat mooie, moderne plasmascherm. Het is een dure aankoop maar u bent er blij mee en voldaan loopt u de winkel uit. U heeft natuurlijk ook gekeken naar de garantietermijn en die ligt op drie jaar. Mooi, denkt u, drie jaar lang gerust tv kijken. Drie jaar en twee weken later stopt uw tv ermee. Hij doet het niet meer.

Vervelend voor u en u gaat terug naar de winkel waar u hem drie jaar geleden had aangeschaft. De vriendelijke verkoper kijkt u medelevend aan en zegt met een strak gezicht: ‘Sorry, maar de garantietermijn is al verstreken, ik kan helaas niks voor u doen. U zult de reparatie geheel zelf moeten betalen.’ Einde verhaal, zo lijkt het..

Maar gelukkig voor u is dit niet het geval. De wetgever heeft een aantal regels opgesteld om u in dit soort situaties te beschermen. Dit is het consumentenrecht. Het is van toepassing op alle verkopen tussen een bedrijf en een burger en betreft niet alleen een situatie zoals boven geschetst, maar ook andere, zoals een bank die niet in de goede kleur wordt geleverd, of banken die achteraf blijken snel te slijten. Een auto die verborgen gebreken heeft waarop u niet door de verkoper bent gewezen. Een computer die geen dvd’s kan afspelen terwijl u daar nog expliciet naar heeft gevraagd etc.

Maar wat zijn nu eigenlijk uw rechten in deze gevallen en wat zijn de verplichtingen van de verkoper? In dit hoofdstuk gaan we daar verder op in. Zo leest u over: